Fjortonde november 2009



Idag för ett år sedan.
Då kysste jag en pojke farväl utanför mitt hus och begav mig mot en resa över hav och land. Tillsammans skulle jag och min bästa vän Johanna göra karriär i Australien. Men innan det var vi tvungna att vila upp oss, och Bali blev vår destination. En destination som började med att engelsmannen Robert, som satt i flygplansstolen bredvid min, började diskutera stjärnor och stjärnbilder och slutade med att han strök mig över armen. "Hur ska den här resan bli" tänkte jag och ville rymma därifrån. Men resan visade sig bli alldeles underbar.

Vi åkte moped bakom fransmän och holländare. Mot Bintang och solnedgångar. Gick på cermonier. Badade i helande källor. Delade säng och vilade upp oss. Träffade Garett som var en tjock amerikan som gillade att prata. Och köpa prostituerade indoneser. Plockade vindruvor ute på fält. Blev uppraggade av apor ute i djungeln. Letade efter delfiner till havs i soluppgångar. Åkte puttrande båtar. Snorklade bland färgglada fiskar. Åkte färjor till olika öar. Yrade omkring på nätterna. Drack alldeles för många gratisdrinkar. Hade alldeles för många efterfester vid poolen. Såg alldeles för många råttor och ödlor. Fick alldeles för många kallsupar av det salta vattnet. Men var också omgivna av tropiska regn och varma nätter. Syrsor och musik och balkonger fulla av kuddar. Och aldrig har jag velat åka tillbaka lika mycket som jag har velat idag.



Johanna, Caroline och Robert. Hm.













Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0